Σάββατο, 4 Μαΐου 2013

Διατροφικές συμβουλές για το Πάσχα



Αυτήν την περίοδο όλοι περιμένουν την ημέρα του Πάσχα για να γιορτάσουν, να δουν συγγενείς και φίλους αλλά και να φάνε. Ιδιαιτέρως όσοι έχουν κάνει νηστεία είτε όλη την σαρακοστή είτε μόνο 1-2 εβδομάδες, λαχταρούν να έρθει η ημέρα του Πάσχα για να γευτούν τα παραδοσιακά εδέσματα αρνί, κοκορέτσι, κόκκινα αυγά, τσουρέκι, κουλουράκια.

Ανοίγοντας το βιβλίο μου από το πανεπιστήμιο «Ιστορία και Γεωγραφία της Διατροφής» της καθηγήτριας Ματάλα Αντωνίας, ξαναθυμήθηκα τον συμβολισμό των τροφών που καταναλώνουμε το Πάσχα και θα ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας πριν σας δώσω κάποιες συμβουλές για την ημέρα του Πάσχα.

Η σαρανταήμερη νηστεία για το Πάσχα μνημονεύει την σαρανταήμερη παραμονή και νηστεία του Χριστού στην έρημο. Η συγκεκριμένη νηστεία συμπίπτει χρονικά με την εποχή της γέννησης των αιγοπροβάτων και έτσι η επιβολή αποχής από την κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών εξασφαλίζει την ανάπτυξη των νεαρών ζώων. Ο Πασχαλινός αμνός συμβολίζει το τέλος της λιτότητας και του θρήνου που διακρίνει την περίοδο της Σαρακοστής.

Τα αυγά βάφονται κόκκινα παραδοσιακά την Μεγάλη Πέμπτη. Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει το αίμα του Χριστού ενώ τα ίδια τα αυγά τον τάφο Του. Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, μετά την Ανάσταση οι πιστοί σπάζουν τα κόκκινα αυγά, κάτι που συμβολίζει το άνοιγμα του τάφου του Ιησού.

Την Μεγάλη Παρασκευή συνηθίζεται η κατανάλωσης σούπας από φακές που συμβολίζει τα δάκρυα της Θεοτόκου ενώ το ξύδι που προστίθεται στην σούπα συμβολίζει το Μαρτύριο του Χριστού στο Σταυρό.

Το τσουρέκι  και τα κουλουράκια έχουν αντικαταστήσει τις παραδοσιακές Πασχαλινές κουλούρες που φτιάχνονταν την Μεγάλη Πέμπτη και χρησιμοποιούνταν αντί για ψωμί, το οποίο συμβολίζει τη ζωή.

Αφού σας έκανα έναν μεγάλο πρόλογο σχετικά με τον συμβολισμό των Πασχαλινών εδεσμάτων, ας δούμε τώρα το θερμιδικό τους περιεχόμενο.

Τα 100 γρ αρνί ψητό από το πόδι (καθαρό κρέας) δίνουν 240 θερμίδες ενώ τα 100 γρ αρνίσια παϊδάκια δίνουν 370 θερμίδες. 1 αυγό δίνει 75 θερμίδες, 100 γρ τσουρέκι δίνει περίπου 380 θερμίδες ενώ 100 γρ κουλουράκια περίπου 360 θερμίδες. Το πρόβλημα όμως δεν είναι τόσο οι θερμίδες που μπορεί να προσλάβουμε εκείνη την ημέρα αλλά τα πολλά κορεσμένα λιπαρά, τα οποία ήταν στο ελάχιστο σε όσους έκαναν νηστεία. Επομένως για όσους νήστευσαν, ιδίως για όλη την Σαρακοστή, θέλει μεγάλη προσοχή στην ποσότητα έτσι ώστε να μην έχουν γαστρεντερικές κυρίως διαταραχές από την υπερβολική λήψη λιπαρών τροφών.

Το ιδανικό για την ημέρα του Πάσχα θα ήταν να καταναλώσετε από όλα τα εδέσματα αλλά σταδιακά μέσα στην ημέρα και σε μικρή ποσότητα. Έτσι το πρωί μπορείτε να καταναλώσετε λίγο τσουρέκι ή 1-2 κουλουράκια, το μεσημέρι να φάτε αρνί ψητό χωρίς όμως πέτσα και λίπος, λίγο κοκορέτσι, λίγο τυρί, κάποιο ορεκτικό αν υπάρχει και αρκετή σαλάτα ενώ το βράδυ μπορείτε να καταναλώστε αυγά βραστά με λίγο τυρί και σαλάτα. Τέλος καλό θα ήταν να προσέξετε την ποσότητα του ποτού!!!! Δε θα σας κουράσω άλλο.

Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα με υγεία σε όλους!!!
Φιλικά,
Μαρία Περπερίδη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου